10 מי יודע • פרס נובל

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • פרס נובל
    20:23
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on שרים וח"כים תוקפים את המינויים בצה"ל: "אין מנדט"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום תכריז ועדת פרס נובל לפיזיולוגיה-רפואה, בשטוקהולם בירת שבדיה, על זוכה הפרס. בימים הקרובים יוכרזו יתר הזוכים בתחומים השונים. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על פרסי נובל.

    א. אלפרד נובל היה תעשין שבדי. במהלך הקרירה שלו המציא את חומר הנפץ הקרוי דינמיט. מאז המצאתו ועד היום הכניסה ההמצאה מאות מליוני דולרים לחשבונו של נובל, לאחר פטירתו לקרן שיסד.

    ב. אלפרד נובל נפטר ב10 בדצמבר 1900 (לפני 114 שנים). בצוואתו הורה לחלק מכספי הירושה פרסים על שמו בתחומים שונים.

    ג. פרסי נובל מחולקים בתחומים מגוונים כדלהלן: פיזיקה, כימיה, פיזיולוגיה או רפואה, ספרות ופרס נובל לשלום. החל משנת 1969 הוסיף הבנק הלאומי של שבדיה פרס נוסף והוא פרס הנובל בכלכלה (לאלה התוהים מדוע לא ביקש נובל להוסיף פרס נובל במתמטיקה, נספר כי הנושא קשור בצנעת הפרט וד"ל).

    ד. פרסי נובל מחולקים בטקס " מלכותי" ב-10 בדצמבר כל שנה, הוא יום פטירתו של אלפרד נובל. הטקס בנוכחות מלך שבדיה וכל משפחתו, מדענים ושועי עם נערך בבית העיריה המהודר של שטוקהולם. כל פרס ערכו 10 מיליון קרונות שבדיות, בשקלים ישראלים למעלה מחמישה מיליון ש"ח.

    ה. מדיניות ועדות הפרסים השונים, שהרכבן סודי ביותר, היא להעניק הפרס לאדם חי, חייבים לציין כי קרה שמדען שהוכרז עליו כזוכה נפטר ובני משפחתו הקרובים קבלו את הפרס.

    ו. פרס נובל יכול להיות מחולק לכמה אנשים באותו התחום ואז סכום הפרס מתחלק בין הזוכים בהתאם להנחיות ועדת הפרס.

    ז. הפרסים בתחומי הפיזיקה והכימיה מוענקים ע"י האקדמיה השבדית למדעים. הפרס בתחום הרפואה ניתן ע"י מכון קרולינסקה בשטקהולם. הפרסים מחולקים אישית ע"י מלך שבדיה.

    ח. פרס נובל לשלום נבחר ע"י ועדה של 5 חברים הנבחרים ע"י בית הנבחרים הנורבגי. פרס זה מחולק באוסלו בירת נורבגיה. כאן המקום להזכיר כי כשראש ממשלתנו המנוח מר מנחם בגין ז"ל, זכה בפרס הנובל לשלום הוא התקבל גם בטקס מאד מכובד ע"י הקהילה היהודית בנורבגיה בבית הכנסת באוסלו.

    ט. בנוסף למענק הכספי מעניק מלך שבדיה לזוכים מדליה יוקרתית מזהב וכן תעודה ייחודית . כאן המקום לציין שכשזכה הסופר ש"י עגנון בפרס נובל לספרות בירך בקול , לעיני כל הנוכחים , את הברכה : " ברוך שחלק מכבודו למלך בשר ודם".

    י.עד לשנה זו זכו תריסר ישראלים בפרס הנובל. הסופר ש"י עגנון ז"ל –פרס נובל לספרות, רוה"מ מנחם בגין ז"ל – פרס נובל לשלום, רוה"מ יצחק רבין ז"ל – פרס נובל לשלום, הנשיא לשעבר מר שמעון פרס – פרס נובל לשלום, פרופסור דניאל כהנמן – פרס נובל בכלכלה, פרופסור אברהם הרשקו –פרס נובל בכימיה, פרופסור אהרן צ'חנובר –פרס נובל לכימיה, פרופסור ישראל אומן – פרס נובל בכלכלה, פרופסור עדה יונת – פרס נובל בכימיה, פרופסור דניאל שכטמן – פרס נובל בכימיה, פרופסור אריה ורשל –פרס נובל בכימיה , פרופסור מיכאל לויט –פרס נובל בכימיה . עד היום למעלה מ25% מזוכי פרס נובל הינם בני העם היהודי, כן ירבו.



    0 תגובות